Welke vlag gaat onze wijk vertegenwoordigen?

We hebben 12 prachtige ontwerpen mogen ontvangen. Een commissie, samengesteld uit iemand van Kunstpunt, een ontwerper en 3 leden van het Wijkplatform, hebben de 12 ontwerpen beoordeeld. Hieruit kwam een duidelijke voorkeur van 5 vlaggen. En deze 5 vlaggen leggen we voor aan de wijkbewoners van Selwerd!

Tot 1 juni kan er door wijkbewoners worden gestemd. Dat kan door middel van Stem van Groningen. Maar er zijn ook stemformulieren verkrijgbaar en in te vullen/in te leveren bij Wijkcentrum De Berk en Infopunt Sunny Selwerd.

Stemmen via Stem van Groningen kan via https://stemvan.groningen.nl/vlag-voor-selwerd

Let op, alleen inwoners van Selwerd kunnen en mogen stemmen

Met trots presenteren we hier de 5 vlaggen:

Helemaal bovenin zie je een rode strook. Dat rood staat voor kracht en voor de geschiedenis van Selwerd. Heel lang geleden was Selwerd al een belangrijke plek. Rood laat zien dat we trots zijn op onze wijk!

In het midden zie je een grote, gele cirkel. Dat is natuurlijk de zon! Die staat voor “Sunny Selwerd”. Het betekent dat we een vrolijke wijk willen zijn waar iedereen een fijne toekomst heeft.

Midden in de zon staat een wit huisje. Dat is het belangrijkste stukje van de vlag. Het betekent dat Selwerd een plek is om te wonen. Of je nou een student bent, een opa of oma, of een kind: het huisje is voor iedereen. De punt van het dak wijst omhoog, omdat we met de wijk steeds een stapje vooruit willen gaan. De witte kleur om het huisje heen is er voor de vrede. In Selwerd wonen heel veel verschillende mensen die allemaal andere dingen geloven of uit andere landen komen. Wit is de kleur van vrede. Het betekent dat we allemaal gelijk zijn en fijn met elkaar omgaan.

Onderaan zie je een blauwe baan. Dat is het water. Vroeger was de grond van Selwerd heel nat en moerassig. Nu hebben we nog steeds het Van Starkenborghkanaal en het Selwerderdiepje vlakbij. Blauw staat ook voor de rust in het park waar je lekker kunt spelen.

Door middel van het gebruik van de kleuren van de Groningse vlag wordt de verbinding gelegd tussen de wijk Selwerd en de stad Groningen. Groen, licht (wit) en lucht (blauw) staan centraal bij Selwerd tuinstad. Ook dit komt terug in de kleuren. De straatnamen in Selwerd verwijzen bovendien naar boomsoorten, daarom is de boom een sterke visuele en symbolische verbinding voor Selwerd en daarom staat de boom centraal in de vlag.

Historisch is de naam Selwerd verbonden aan het klooster Selwerd. De vlag is daarom tevens gebaseerd op een zegelstempel van het klooster Selwerd. Het rad (de cirkel) en de spaken aan de buitenzijde zijn terug te vinden in de vlag.  De abstracte geometrische vormen visualiseren bovendien de repetitieve structuur van de wijk. De vlag bestaat uit verschillende vlakken en kleuren, wat ook uitgelegd kan worden als het multiculturele aspect van de wijk. Zowel de cirkel als het lijnenspel brengt echter ook alles visueel bij elkaar als een geheel. Selwerd staat als wijk voor het creëren van eenheid bij diversiteit.
De vlag vormt visueel een hoopgevend beeld. In de cirkel lijkt een landschap zichtbaar met uitzicht op een boom tegen een rode lucht. De boom staat voor leven, groei, kracht, stabiliteit en verbinding. Groen en gemeenschap komen samen Daarbij vormt de rode lucht een sterk contrast met het groen van de boom, waardoor deze extra op de voorgrond staat. De cirkel staat symbolisch voor eeuwigheid. 

Selwerd, gesitueerd tussen het Reitdiep en De Hunze/Selwerderdiepje, heeft een historische betekenis gehad door de ligging vlakbij het samenkomen van deze twee rivieren. De twee blauwe lijnen die samenkomen, is hier dan ook een verwjzing naar. In het midden van het blauwe gedeelte staat een stralende zon. Het wapen van het geslacht Van Selwerd, bestond uit een blauw veld met een gouden stralende zon. Het wit/groen/wit is een verwijzing naar de stad Groningen, waarmee Selwerd een duidelijke band heeft. Tegelijkertijd staat het wit ook voor de moderne bebouwing en het groen voor het groene karakter van de wijk (en haar directe omgeving), alsmede de bomennamen van de straatnamen. Tenslotte het kasteel … uiteraard een verwijzing naar het voormalige kasteel Selwerd, wat nabij Laan naar het Klooster ligt, en de historische naamgever van onze huidige wijk is.

De hoeken komen uit de provincievlag.

Wit-groen-wit zijn de kleuren van de Stadsvlag.

Het groene vlak in het midden is de groene wijk Selwerd.

In de kern , de primaire kleuren waar je alle kleuren van onze nationaliteiten van kunt maken, en de vorm betekent verbinding.

In het ontwerp is op simpele doch kernachtige wijze de lange geschiedenis en de zonnige toekomst van Selwerd uitgebeeld. De witte lijn symboliseert de jaarringen van een boom, bij uitstek het symbool voor Selwerd, met in het midden een groen hart en een open einde. Er is gekozen om de kleuren van de stadsvlag van Groningen aan te houden, om de inbedding van Selwerd in Stad weer te geven.